söndagen den 29:e november 2009

Banankaka med mandelmassa

2-3 mogna bananer
5 ägg
3 dl strösocker
150 g mandelmassa, riven
4 dl vetemjöl
100 g choklad, hackad
pärlsocker
kallt smör

Sätt ugnen på 175 C.
Skala och skär bananerna i skivor.
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner mandelmassa, mjöl och choklad.
Häll smeten i en smord och bröad form, ca 26 cm i diameter.
Strö över och tryck ner bananskivorna.
Häll på pärlsocker och hyvla över smör.
Grädda kakan ca 40 minuter.

Nu har jag gjort den här kakan för tredje gången på ungefär en vecka. Ja, vi har haft ganska många mogna bananer och ja, det har gått en del ägg. Resultatet blir i alla fall en väldigt god och lite annorlunda banankaka. Toppen är krispig och går fint ihop med det betydligt kladdigare innanmätet.
Jag måste erkänna att jag haft lite problem med skålformade kakor, men tredje gången gillt gick det bättre. Ugnen i vårt nya hem är inte riktigt lätt att räkna ut. Det är en varmluftsugn vilket jag aldrig använt tidigare. Jag har dock för mig att man ska dra ner lite på gradtalet jämfört med "vanliga" ugnar. Det verkar inte gälla den vi fick med huset. Eftersom vi får betydligt mer besök nu, kommer jag att kunna fortsätta baka med gott samvete och i och med det lära känna ugnen bättre på samma gång. Bara fördelar...
Receptet kommer från Rosendals trädgårdscafé med Monika Ahlberg som uppfinnare.

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det är gott med banan i kakor, mums mums. Vad härligt med flytt till hus. Det betyder att du har gott om plats nu då...Ha det bra!

tina sa...

Där är ju receptet! Finfint! Det här ska jag prova nästa gång det vankas banankaka!

Bakrecept sa...

Vill du göra ett länkbyte?